Acords transformatius per a la transició cap a l’accés obert

La publicació en accés obert està experimentant un canvi de model de funcionament, promovent la difusió i l’accés dels continguts científics i acadèmics de forma gratuïta, lliure, permanent i sense restriccions d’alguns drets d’explotació.

Què és un acord transformatiu?

Des de fa uns anys les subscripcions a les revistes científiques pateixen un increment de cost imparable i progressiu. Per una banda, a causa de la concentració de la distribució en pocs grups editorials (Elsevier,Springer,Wiley…). Per altra banda, a la vegada que els preus augmenten, els investigadors continuen pagant una tarifa per publicar els seus articles (Article Processing Charge – APC). El resultat és el que es coneix com a double dipping, els editors cobren per llegir (la subscripció) i per publicar (APC).

Davant aquest abús, universitats d’arreu demanen un nou model de negoci: el que es coneix com a acords transformatius i que busca una transició cap a un únic model. Un únic pagament anual que inclogui el cost de lectura i de publicació, a la vegada que es garanteix que els articles publicats estiguin en accés obert.

La CRUE (Conferencia de Rectores de las Univesidades Españolas) ha tancat un procés de negociació amb aquestes quatre editorials científiques per poder aconseguir unes noves condicions contractuals a partir del 2021 per a tot l’estat espanyol.

Evidentment, aquesta transició no és senzilla i permet moltes modalitats i interpretacions. Max Planck Society (Alemanya), MIT (USA), Couperin (França), només per citar alguns exemples de centres/associacions que estan també negociant i arribant a acords en funció de la idiosincràsia de la recerca de cada institució i/o país.

Consulta la fitxa per conèixer les condicions de cada editor per obtenir una APC
Alternatives a la subscripció

Et presentem una sèrie de recursos per trobar versions dels articles que t’interessen en accés obert:

• Pots instal·lar-te aquests ginys al navegador:
    • Unpaywall: accedeix a una versió en obert i gratuïta dels artciles publicats en revistes científiques de pagament fent ús d’aquesta extensió al navegador.
    • Google Scholar Button: accés directe a Google Scholar des de qualsevol web. Selecciona el títol de l’article a qualsevol pàgina i troba’l clicant el botó. Atenció, sovint, recupera documents protegits per les lleis de copyright i contracte de llicències.
    • Open Access Button: aconsegueix una versió en obert i gratuïta de l’article. Si no el troba, el sistema contacta amb l’autor per demanar-li una còpia.
    • EndNote Click (Formerly Kopernio): accedeix a la millor versió PDF d’un article. Kopernio cerca a les subscripcions institucionals, a les versions open access de l’editor i finalment als repositoris. També s’integra a web of Science, Google Scholar i PubMed entre d’altres.
  • Pots buscar una còpia en obert a:
    • BASE: base de dades especialitzada amb més de 120 milions de documents i 6.000 fonts diferents per recuperar recursos acadèmics.
    • CORE: agregador que recopila més de 130 milions d’articles de repositoris i revistes de tot el món.
  • Pots sol·licitar una còpia a:
    • A l’autor: quan l’article no està disponible, pots contactar amb l’autor i sol·licitar una còpia per al teu ús individual.
    • A la biblioteca: aquesta opció no és gratuïta però és una opció ràpida i menys cara que comprar-ho directament a l’editor. Les biblioteques solen tenir tarifes especials per la seva comunitat universitària. Contacta amb la teva biblioteca!

Per més informació contacta amb: biblioteca.projectes@udg.edu